PKN
Hervormde gemeente Siddeburen-Steendam-Tjuchem

Het kerkgebouw

Als je het dorp Siddeburen vanuit Hellum binnenkomt, kun je de oude Hervormde kerk van Siddeburen zien. De kerk is waarschijnlijk rond het jaar 1250 gebouwd.
Dat zou je bijvoorbeeld nog kunnen zien aan de stijl waarin de kerk gebouwd is. De kerk is namelijk in een Romano-gotische stijl gebouwd. Die stijl wordt gekenmerkt door de vele gebruikte bogen.

De toren zit aan de kerk vast. De toren is van de grond tot de haan negenentwintig meter hoog. Vroeger is de toren een aantal meters hoger geweest.

De kerk zelf bestaat uit drie delen:
- de Absis,
- het Schip
- het Koor

De absis zit ongeveer tussen de kerk en de toren. Het schip is het gedeelte waar de mensen zitten en het koor is voor in de kerk en de halve koepel helemaal voorin de kerk, waar vroeger voor de Reformatie het altaar stond.

In 2020/2021 is de kerk van binnen gerestaureerd.

Hervormde kerk Siddeburen

De kerk kan worden bezichtigd.
Bent u eens in de buurt, neemt u dan eens een kijkje in onze oude kerk.

Bij de ingang van de kerk staat aangegeven waar een sleutel verkrijgbaar is.

In de licht-en klankweek is de kerk tijdens de braderie opengesteld voor bezoekers.

meer informatie

Over de kerk is ook een informatieboekje beschikbaar.

De prijs bedraagt € 4,00 (incl.verzendkosten) en is verkrijgbaar in de kerk en bij het college van kerkrentmeesters

Gezamenlijke dienst in het Ufkenshuis - Goede Vrijdag
datum en tijdstip 29-03-2024 om 19:00 uur