Hervormde gemeente Siddeburen-Steendam-Tjuchem

Kloksmeer Siddeburen

Kloksmeer is een traditie ontstaan tussen 1100 en 1300 na Christus, die in de Groningse dorpen Siddeburen, Hellum en Schildwolde nog in ere wordt gehouden.

Kloksmeer is van oorsprong een heidense traditie en komt voort uit het idee dat de lucht tijdens de jaarwisseling, in deze donkere dagen, bevolkt werd met boze geesten die in het nieuwe jaar ongeluk zullen brengen. Ze zouden het huis en hof onvruchtbaar kunnen maken, zodat er geen kinderen of vee in het nieuwe jaar geboren zouden worden. Ook zouden er geen vruchten en gewassen willen groeien. De geesten, die bang voor lawaai zijn, worden geweerd door de klok van de plaatselijke kerk twaalf uur lang, van 8 uur op oudjaarsavond tot 8 uur op nieuwjaarsmorgen, onafgebroken te luiden (in Hellum slechts 2 uur vanwege de oude klok met hout).
Op oudejaarsdag gaan de vrijgezelle mannen het dorp rond om kloksmeergeld op te halen. Men brengt de klokkenluiders nieuwjaarswensen en biedt daarbij een glas zonder voet met alcoholische inhoud aan om ervoor te zorgen dat het klokluiden gesmeerd loopt. De klokkenluider kan dan de bezoeker uitnodigen het klokkentouw even over te nemen. Het is wel van groot belang dat de regelmaat van het luiden niet verstoord wordt, want dat zal ongeluk brengen (er is nog een andere bedenking, maar die wordt geheim gehouden).

In Siddeburen wordt, wanneer de klok om 8 uur in stilgezet, door alle kloksmeerjongens en nog aanwezige dorpelingen een rondgang door het dorp gemaakt vergezeld van de grote trom.

Bron :  historisch archief Midden-Groningen.

dienst in Siddeburen
datum en tijdstip 21-04-2024 om 09:30 uur