Hervormde gemeente Siddeburen-Steendam-Tjuchem

Veilige kerk

Het lijkt zo vanzelfsprekend. In de kerk voel je je veilig. Leden behandelen elkaar met respect.
Mensen met speciale taken en opdrachten maken geen gebruik van hun machtspositie ten koste van anderen.
Kinderen en jongeren kunnen ongestoord meedoen. Helaas gaat dat niet altijd en overal op.
Ongewenste intimiteiten en situaties van misbruik komen helaas ook in de kerk voor.
In elke gemeente zijn slachtoffers zijn van geweld, misbruik of onveilige machtssituaties, in hun thuissituatie of zelfs in de kerk.
Daar willen en mogen we niet voor wegkijken!

Laten we met elkaar letten op de veiligheid van elkaar en van onszelf.
Heb je een ‘niet-pluis-gevoel’? Bespreek het met iemand die je vertrouwt.
Je kunt contact opnemen met een diaken, ouderling of de predikant.
Of als die juist het probleem vormen, neem dan contact op met een vertrouwenspersoon van het Meldpunt Seksueel Misbruik in Pastorale Relaties (SMPR).
SMPR is van maandag t/m vrijdag van 9.00-17.00u telefonisch te bereiken via: 030-3038590. Of per mail via: info@smpr.nl. Of kijk op www.smpr.nl.
Je kunt bij situaties van geweld of seksueel misbruik altijd contact opnemen met de huisarts.

datum en tijdstip 28-04-2024 om 09:30 uur

Gezamenlijke dienst in het Ufkenshuis